Fun Curling Competitie

Voor dit seizoen is de competitie afgelopen. Houd onze website en socials in de gaten voor een eventuele nieuwe editie.

Ga de strijd aan en word de eerste Fun Curling Kampioen van Triavium!

Voor het eerst organiseert Triavium een sportief, laagdrempelig fun curling toernooi. Schrijf je samen met je vriendengroep, collega’s, teamgenoten of familie in voor dit leuke spektakel.

Durf jij de uitdaging aan? Schrijf je nu in voor de Fun Curling Competitie bij Triavium! Grijp je kans om met vrienden, familie of collega’s de gezelligheid van curling te ervaren op onze sfeervolle ijsbaan. Geen ervaring vereist, alleen een dosis enthousiasme! Neem deel aan dit unieke laagdrempelige evenement. Worden jullie de eerste winnaar van de Fun Curling Competitie van Tiravium? Let the stones roll!”

De inschrijving voor deze editie is gesloten.

De competitie

Afhankelijk van het aantal inschrijvingen worden er 2, 3, 4 of 5 wedstrijden per team gespeeld. Een wedstrijd duurt ongeveer 10-15 minuten.

Er kunnen maximaal 15 teams meedoen aan de competitie. Er spelen 6 teams op dezelfde dag. Er zijn 5 poules met 3 teams. Per poules gaat 1 team door. De beste nummer 2 gaat ook door. Deze teams worden verdeeld in 2 poules. Hieruit komt 1 winnaar. Deze twee teams spelen tegen elkaar op de finale dag.

Speeldagen

De curling competitie wordt gespeeld op de dinsdagavond, altijd van 20:00 – 21:30 uur. Teams spelen maximaal 3 avonden. Hiervan is de laatste avond de grote finale om te bepalen wie de eerste Fun Curling Kampioen van Triavium wordt.

Speelschema

Volgt zodra de aanmeldingen gesloten zijn.

Kosten

Om mee te doen aan de competitie betaal je per avond dat je deelneemt €7,35 per persoon (vanaf 18 jaar, onder de 18 betaal je €5,30). Voor €5,15 extra kan je tijdens het spelen genieten van een heerlijke Koek & Zopie.

Wat is curlen?

Curling is een spel dat officieel wordt gespeeld op banen van 42,5 bij 4 meter en wel met granieten stenen van circa 20 kilo per stuk. Bij ons wordt dit spel niet met stenen gespeeld, maar met houten schijven. De spelregels lijken sterk op die van curling, maar er zitten elementen in van het meer bekende jeu de boules.

Het materiaal

Een team bestaat uit minimaal vier, maximaal 6 personen. Eén ervan is de captain, maar er kan ook een non playing captain zijn. Elk team krijgt acht schijven met handvatten daarop, de schijven zijn per team verschillend van kleur. Met twee teams betreed je één curlingbaan. Op enkele meters vóór het einde van de baan bevindt zich een ‘curlhouse’, het rood-wit-blauwe speldoel op het ijs.

Trek zelf goed schoeisel en kleding aan die bij de temperatuur past (bij voorkeur per team herkenbaar). Wij hebben eventueel nog ijs- en sneeuwschoen spikes voor jullie.

Het spel

De toss bepaalt welk team mag beginnen. Iedere speler heeft twee schijven (totaal dus acht per team in dezelfde kleur).

Het team dat de toss wint (team A) laat de eerste schijf naar de cirkel glijden. Men doet dit door (eventueel met een korte aanloop) de schijf op het ijs richting het curlhuis te schuiven. Vanaf welk punt van de startmat u speelt bepaalt u zelf, dit hoeft dus niet noodzakelijkerwijze vanuit het midden.

Vervolgens schuift team A ook zijn tweede schijf. Het maakt niet uit welke speler van een team speelt, daar is geen vaste volgorde in. Daarna speelt team B twee schijven en probeert daarmee een positie op het ijs te verwerven die beter is als die van team A

Daarna blijft het slechtst liggende team aan de beurt totdat ze beter komen te liggen dan de tegenstander of de schijven op zijn, de tegenstander blijft vervolgens aan de beurt totdat zij weer als beste liggen of alle schijven op zijn.

Het team dat de speelronde (een end) heeft gescoord begint het volgende end.

Er worden 3 ends per wedstrijd gespeeld. Na 15 minuten geeft de wedstrijdleider een signaal. Dit signaal houdt in dat het end dat dan gespeeld wordt door mag gaan, een nieuw end wordt niet meer begonnen. Als de 3 ends nog niet gespeeld zijn, wordt het spel na maximaal 20 minuten beëindigd. De schijven die dan op het ijs liggen zijn nog medebepalend voor de score.

Het team dat een wedstrijd wint krijgt twee wedstrijdpunten plus het saldo van de score. Wint een team zo met 8 – 3, dan is voor het winnende team de score 2 (+ 5) en voor het verliezende team 0 (–5). Bij een gelijke stand krijgt ieder team één punt met saldo nul.

De spelmethodiek en regels

Je kunt zo spelen dat het je doel is zo dicht mogelijk bij het centrum van de cirkel (de Dolly) te komen; dat heet een ‘draw’.

Als de tegenstander zo goed ligt dat verbeteren van de positie niet – of bijna niet mogelijk is mag een team met zijn schijf de schijf van de tegenstander wegstoten, dat heet een ‘take-out’.

Schijven die via de achterkant van de cirkel de baan verlaten zijn uit en worden onmiddellijk uit het spel genomen. Dit doet de scheidsrechter door deze schijven van de baan te halen.

Komt door een fout van de werper een schijf ondersteboven in de baan, dus met het handvat op het ijs, dan stopt de scheidsrechter die schijf en neemt hem uit de baan. Deze schijf mag in deze werpronde niet opnieuw worden gespeeld.

De score

Als alle schijven gespeeld zijn is de score als volgt: enkel de schijven die binnen het curlhouse liggen of deels op de blauwe ring liggen kunnen scoren. De telling gebeurt vanuit de witte (binnen de rode) stip in het curlhouse, de dolly; de schijf die daar het dichtste bij ligt is een punt, de ploeg aan wie die schijf behoort is de ploeg die scoort in die speelronde. Die schijf wordt vervolgens weggenomen en dan wordt er bekeken tot welk team de dan het dichtst bij de dolly gelegen schijf behoort. Is die van hetzelfde team als van de eerder weggenomen schijf, dan is dat nog een punt voor de scorende partij. Zo ga je door totdat je een schijf tegenkomt die van de niet scorende ploeg is.

In totaal kunnen dus in één zo’n speelronde (een end) in theorie maximaal acht punten worden gescoord.

Ligt er na een speelronde geen enkele schijf (deels) in het curlhouse, dan is er geen score en wordt een nieuwe end gespeeld. Dat end wordt begonnen door het team dat ook het laatst gespeelde end begon.

De scheidsrechter

Het derde aanwezige team neemt de scheidsrechter taak op zich. De scheidsrechter beslist in alle gevallen dat een beroep op hem wordt gedaan. Daarnaast treedt deze op bij onreglementair – of gevaarlijk spel of in gevallen waarin dit reglement niet voorziet.

Het curlen woordenboek

Curlhouse: de rood-wit-blauwe cirkels waarbinnen gescoord kan worden

Dolly: het witte ( binnen het rode) centrum van het curlhouse

Draw: een schijf die gespeeld wordt met als doel zo dicht mogelijk bij de dolly te komen

Take-out: een schijf die gespeeld wordt met als doel een schijf van de tegenstander weg te spelen

Guard: een schijf die ‘te kort’ gespeeld wordt, niet met de bedoeling te scoren, maar om het spel van de tegenstander te bemoeilijken

Turn-over: een schijf die ondersteboven op het ijs komt en door de scheidsrechter moet worden verwijderd

Coaching:  Coaching door de captain en coaching van elkaar is zeer belangrijk, techniek is van groot belang, maar tactiek is minstens zo belangrijk.

 

 

Niet de informatie gevonden waar je naar op zoek was?

Bekijk de veelgestelde vragen of neem contact op

Veelgestelde vragen